Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Andrej Tarkovski “Ivanovo djetinjstvo” (1962, 95 min) edukativna projekcija filma

studeni 3 @ 18:00 - 19:30

Petak, 3. 11. 2017. u 18 sati na Odjelu multimedije Središnje knjižnice

 

Ivanovo djetinjstvo (Ivanovo detstvo, 1962), SSSR, c/b, 95min, Mosfilm
Režija: Andrej Tarkovski
Scenarij: Mihail Papava, Vladimir Bogomilov, E. Smirnov, Andrej Mihalkov-Končalovski, A. Tarkovski prema Bogomilovljevoj pripovijetki Ivan
Direktor fotografije: Vadim Jusov
Glazba: Vječeslav Ovčinikov
Uloge: Nikolaj “Kolja” Burljajev (Ivan), Valentin Zubkov (kapetan Kolin), Jevgenij Žarikov (poručnik Galcev), Stepan Krilov (narednik Katasonič), Nikolaj Grinko (pukovnik Grjaznov), Irina Tarkovska [Irma Rausch] (Ivanova majka), Valentina Maljavina (Maša), A. Mihalkov-Končalovski (vojnik).

 

Pretapanje snova i stvarnosti tvori percepciju izviđača Ivana. Njegova je svijest određena brutalnošću rata, a život usmjeren prema jedinom mogućem razrješenju: smrti.

Prvi cjelovečernji film Andreja Tarkovskog virtuozno rabi duge polagane vožnje, iznenadne izmjene totala i ekstremnih krupnih planova, dokumentarnih snimaka i naglašene simbolike, kosih rakursa i dvodimenzionalnih slika teleobjektiva, panoramske snimke i pokrete kamere koji prikazuju subjektivno viđenje predočenoga, a da bi postigao film. sintezu glazbe, zvuka i slike, tvoreći od heterogenih elemenata cjelinu apstraktnih odnosa. Zbivanja su u potpunosti podređena psihološkom doživljaju, ratna se zbilja prikazuje neizravno, naglaskom na posljedicama koje uzrokuje, tradicionalna sredstva ekspozicije zamijenjena su nagovještajima i supostavljanjem, pojavni se svijet prikazuje kao funkcija mentalne, a ne materijalne stvarnosti. Premda se od početka uspostavlja jak kontrast između bogatstva i smirenosti jasnih, jarko osvijetljenih i čistih slika prirode pune zvukova, te mračnih, klaustrofobičnih, spaljenih i uništenih prostora rata, u kojima dominiraju duboke sjene i zloslutna tišina, Ivanova svijest, koja fokalizira i većinu “zbiljskih” prizora, spaja ta dva svijeta u halucinatorno jedinstvo koje kulminira sekvencom u kojoj se protagonist bori protiv Nijemaca u nejasno određenom prostoru na sučelju fizičkog i psihičkog. Završni san – halucinacija na podlozi ranijih sekvenci i motiva majke, vode i sestre tumači se kao Ivanov unutrašnji svijet, no protagonist je tada u fabularnom toku već mrtav, čime se gledatelja približava osjećaju nedostižnosti zaokruženja. Nakon problema sa sovjetskom cenzurom, uvelike riješenih zalaganjem M. Romma, film je u Veneciji nagrađen Zlatnim lavom, a na negativne kritike talijanske ljevice odgovorio je Jean-Paul Sartre: “Jedinstvenim spojem Godardova brzog i eliptičnog ritma i Antonionijeve protoplazmatičke tromosti, Ivanovo djetinjstvo izražava eliptičnu brzinu i tragičnost povijesti; smrt jednog djeteta u mržnji i očajanju. Ništa, čak ni budući komunizam, ne može to iskupiti”.

T. Brlek

(izvor: Filmski leksikon Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža)

 

Details

Date:
studeni 3
Time:
18:00 - 19:30
Event Categories:
,
Event Tags:
, , ,

Venue

Središnja knjižnica – Multimedijalne dvorane
Ulica slobode 2
Split, Dalmatia 21000 Croatia (Local Name: Hrvatska)
Phone:
021 685 027
Website:
http://www.gkmm.hr/odjeli-sredisnje-knjiznice/multimedijalne-dvorane-cjenik-i-tehnicki-podaci/

Organizer

GKMM – Odjel multimedije
Phone:
+38521 685 024
Email:
sredisnjica-multimedija@gkmm.hr
Website:
http://www.gkmm.hr/wordpress/?page_id=1588