Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Andrzej Wajda “Pepeo i dijamant” (Popiół i diament, 108 min, 1958), edukativna projekcija filma

studeni 4, 2015 @ 18:00 - 20:00

Pepeo i dijamant (Popiół i diament, 1958), Poljska, c/b, 108 min, ZAF Kadr
Režija: Andrzej Wajda
Scenarij: Jerzy Andrzejewski prema vlastitom romanu
Direktor fotografije: Jerzy Wójcik
Glazba: Jan Krenz, Michał Kleofas Ogiński
Uloge: Zbigniew Cybulski (Maciek), Ewa Krzyżewska (Krystyna), Adam Pawlikowski (Andrzej), Bogumił Kobieła (Drewnowski), Wacław Zastrzeżyński (Sczuka).

Svibanj 1945. Rat u Poljskoj upravo završava, ali izbijaju sukobi između Poljaka koji su se protiv Nijemaca borili u dvije ideološki suprotstavljene formacije. Vlast preuzimaju komunisti, koji su uglavnom došli zajedno sa sovjetskom vojskom i koji negiraju zasluge pretežito nacionalističkih boraca, pripadnika Armije Krajowe pod utjecajem izbjegličke vlade u Londonu. Potonji pribjegavaju individualnim akcijama, pa tako Maciek treba ubiti Sczuku, sekretara lokalnoga partijskog komiteta.

Film je posljednji i najuspjeliji dio trilogije s temama iz II. svjetskog rata, kojom se Wajda afirmirao kao istaknuti europski redatelj. Ostvarujući složenu sliku prijelomnih događaja u Poljskoj, izbjegao je crno-bijele odnose karakteristične za tada prevladavajući socrealizam te od glavnog junaka, koji pripada strani osuđenoj od službene politike, stvorio romantičnog junaka i svojevrsnoga gubitnika čija je tragična sudbina karakteristična za dramu poljskog naroda u razdoblju rata i neposrednog poraća. Takvom portretu junaka osobito je pridonijela interpretacija Z. Cybulskoga, koji je njome također konkretizirao dileme i frustracije generacije mladih Poljaka potkraj 1950-ih.
Stilski nadahnut ranim filmovima Roberta Rossellinija, ali i Ivanom Groznim i ekspresionizmom, film se odlikuje dojmljivim vizualnim metaforama i antitetičkom montažom (izdvaja se scena Sczukina ubojstva s kontrastom tišine i pucnjeva, ulične tame i vatrometa, te smrti i euforije završetka rata). Remek-djelo crne serije poljskog filma 1950-ih, organski se nastavlja na nacionalnu kulturnu tradiciju i identitet što ilustrira i scena završetka banketa (s plesom i glazbom) koncipirana kao metafora stanja svijesti Poljaka, a u tradiciji nacionalne poljske drame i pjesništva romantizma.

Tomislav Kurelec

(izvor teksta: Filmski leksikon)

 

O autoru:
Andrzej Wajda, poljski redatelj i scenarist (Suwałki, 1926). Za II. svjetskog rata prekida školovanje i bavi se raznim poslovima, potom studira na Likovnoj akademiji u Krakovu te na Filmskoj akademiji u Łódźu, gdje je diplomirao 1953. Nakon zapaženih studentskih filmova i asistiranja Aleksanderu Fordu na Petorici iz ulice Barske (1954), s gotovo istom glumačkom ekipom snima film Pokoljenje (1954), o sazrijevanju mladića u ratnim uvjetima. Nekonvencionalnost pristupa ratnoj temi, sugestivnost ugođaja i nepatvoren autorski angažman omogućuju djelu znatan uspjeh, a ista svojstva obilježavaju i sljedeća dva, još uspješnija i dorađenija filma, koji zajedno s prvim tvore svojevrsnu trilogiju, ključnu za svjetski uspon poljske kinematografije potkraj 1950-ih: Kanal, s radnjom u vrijeme varšavskog ustanka 1944. i vještim isprepletanjem osobnih drama s agonijom grada, te vrhunac tog razdoblja Pepeo i dijamant, s radnjom u trenutku završetka II. svjetskog rata u Poljskoj i izbijanja sukoba među ideološki suprotstavljenim polj. antifašistima. Složenošću značenja, životnošću likova i autentičnošću atmosfere Wajda je trilogijom ujedno razbio okvire socrealizma. Tijekom 1960-ih u kreativnoj je krizi (kao i cijela poljska kinematografija) iz koje se izlaz naslućuje tek za njega atipičnim modernističkim filmom Sve je na prodaju (1968), dok 1970-ih realizira niz zapaženih filmova – povratak temi iz II. svjetskog rata Krajolik poslije bitke, zatim vizualno raskošna ekranizacija romana W. Reymonta Obećana zemlja (1975), o društv. odnosima u Łódźu potkraj XIX. st., u kojoj sugestivnim ocrtavanjem atmosfere i izmjenom lirskih i naturalističkih prizora nalazi adekvatan filmski izraz za roman rijeku, te filmovi koji vrlo kritički govore o suvremenom poljskom društvu Čovjek od mramora, Bez narkoze (1978), Dirigent (l979) i Čovjek od željeza. Nakon uvođenja izvanrednog stanja u Poljskoj 1981. uglavnom radi u inozemstvu, a tek nakon pada komunizma češće djeluje u domovini ostvarujući filmove nejednakih dometa pa su ga mnogi skloni tretirati ponajprije kao zaslužnog veterana. Ipak od desetak filmova snimljenih 1980-ih i 1990-ih vrhunska su ostvarenja Danton i Korczak (1990), u kojemu se prije Stevena Spielberga bavi sličnom temom kao Schindlerova lista na manje spektakularan, ali dojmljiviji način, a izrazito natprosječnom vrijednošću izdvajaju se i Kronika ljubavnih događaja (1986), Prsten s orlom u kruni (1992) i Veliki tjedan (1995). Njima potvrđuje status najistaknutijega poljskog redatelja uopće ostvarivši opus u kojemu se prepleću značajke klasičnog narativnog stila i modernističkih tendencija bez obzira na to bavi li se sugestivnim evokacijama prošlosti ili kritičkim prikazima aktualnih zbivanja.
Ostali važniji filmovi: Lotna (1959), Nevini čarobnjaci (1960), Sibirska ledi Magbet (1962), Bjesovi (1987).

Tomislav Kurelec

(izvor: Filmski leksikon)

Details

Date:
studeni 4, 2015
Time:
18:00 - 20:00
Event Categories:
,
Event Tags:
,

Organizer

GKMM – Odjel multimedije
Phone:
+38521 685 024
Email:
sredisnjica-multimedija@gkmm.hr
Website:
http://www.gkmm.hr/wordpress/?page_id=1588

Venue

Središnja knjižnica
Slobode 2
Split, 21000 Croatia (Local Name: Hrvatska)
+ Google Map
Phone:
021685000
Website:
www.gkmm.hr