Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Carl Theodor Dreyer „Gertrud” (1964, 115 min) edukativna projekcija filma

veljača 23 @ 18:00 - 20:00

Gertrud (1964), Danska, c/b, 115min, Palladium
Režija i scenarij: Carl Theodor Dreyer, prema drami Hjalmara Söderberga
Direktor fotografije: Henning Bendtsen
Glazba: Jørgen Jersild
Uloge: Nina Pens Rode (Gertrud), Bent Rothe (Kanning), Ebbe Rode (Gabriel Lindman), Baard Owe (Erland Jansson), Axel Ströbye (Nygren).

Kopenhagen, početkom XX. st. Gertrud je nesretna u braku s odvjetnikom Kanningom. Nakon susreta s pjesnikom Lindmanom, u kojega je prije bila zaljubljena, i kratke ljubavne veze s mladim skladateljem Erlandom, ona napušta supruga i odlučuje se na samački život u Parizu.

Dreyerov posljednji film obrađuje ljubavnu dramu žene koja se, težeći idealu čiste ljubavi zbog kojega traži bezuvjetnu posvećenost, suprotstavlja građanskim konvencijama i naposljetku povlači u izolaciju. Redatelj je naizgled vjerno slijedio fabulu predloška podređujući film kazališnoj mizansceni (takvu dojmu pridonose dugi kadrovi, mnogobrojni dijalozi, stroge kompozicije interijera te odsutnost eksterijera), što je izazvalo kontroverze i prigovore. Međutim, u nizu dugih kadrova-sekvenci elegantni pokreti kamere koja prati likove koreografirani su s pokretima glumaca, a montažni ritam kontrapunktira izrazima na njihovim licima. Ogledala, artificijelni dijalozi i vizualni simboli koji metaforički ilustriraju iskaze i stanja likova (npr. slika gole žene u šumi okružene divljim psima koju kamera bilježi pokretom unatrag od junakinjina lica prateći njezino prisjećanje na oca) te duga zatamnjenja kao glavna montažna spona dočaravaju ozračje neizvjesnosti i emocionalne distanciranosti među likovima. Tome pridonosi i izbjegavanje postupka plan–protuplan, odnosno izravnog suprotstavljanja likova te njihovo smještanje unutar istoga kadra (u srednjem planu), čime se naglašava glumačka međuigra i problem međuljudskih komunikacija. Time Dreyer ostvaruje vlastitu, specifičnu inačicu filmskog modernizma, koja priznaje izvor u literarnom predlošku i nastoji ostvariti svojevrsni „minimalistički” film zasnovan na suzdržanom, suptilnom i nijansiranom variranju filmskog ritma. Stoga je tumačen i kao redateljev pokušaj da nadvlada uobičajene melodramske konvencije ostavljajući psihološke procese i njihove posljedice nerazjašnjenima. Film je u Veneciji osvojio nagradu kritike.

B. Kragić

(izvor teksta: Filmski leksikon Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža)

Details

Date:
veljača 23
Time:
18:00 - 20:00
Event Categories:
,
Event Tags:
, , ,

Venue

GKMM – Središnja knjižnica, dvorana 3
Ulica slobode 2
Split, Dalmatia 21000 Croatia (Local Name: Hrvatska)
Phone:
0038521 685 028
Website:
http://www.gkmm.hr

Organizer

GKMM – Odjel multimedije
Phone:
+38521 685 024
Email:
sredisnjica-multimedija@gkmm.hr
Website:
http://www.gkmm.hr/wordpress/?page_id=1588