Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Mjesec Frankofonije: Henri-Georges Clouzot „Nadnica za strah” (Le Salaire de la peur) (1956, 156 min), edukativna projekcija filma

ožujak 6 @ 17:30 - 20:00

Gradska knjižnica Marka Marulića Split i Prokultura – Opservatorij kulturnih politika Split
Mjesec Frankofonije: Ciklus edukativnih filmskih projekcija

Ponedjeljak, 6. ožujka 2017. god. u 17:30 h Nadnica za strah – Zlatni medvjed, Berlin 1953.
Ožujak je Mjesec Frankofonije u Republici Hrvatskoj. Vrijeme je to kad se predstavljaju različiti oblici kulturnog i umjetničkog stvaralaštva, ali i drugih vidova društvenog djelovanja u zemljama koje govore ili njeguju francuski jezik i francusku kulturu. I ove godine brojna su događanja koja organiziraju institucije i udruge diljem Hrvatske u suradnji s veleposlanstvima zemalja članica te značajne političke organizacije (više na: www.ambafrance-hr.org).

Nadnica za strah (Le Salaire de la peur, 1953), Francuska, c/b, 156 min, Filmsonor/ /C.I.C.C./Véra Film/Fono Roma
Redatelj: Henri-Georges Clouzot
Sceanrij: Henri-Georges Clouzot, Jérôme Géronimi, prema romanu Georgesa Arnauda
Direktor fotografije: Armand Thirard
Glazba: Georges Auric
Uloge: Yves Montand (Mario), Charles Vanel (Jo), Folco Lulli (Luigi), Peter Van Eyck (Bimba), Véra Clouzot (Linda).

U Srednjoj Americi, četiri pustolova – Mario, Jo, Luigi i Bimba –prihvaćaju ponudu jedne naftne tvrtke da za 2000 dolara svakome odvezu dva kamiona s nitroglicerinom do naftnih izvora udaljenih nekoliko stotina kilometara. Dok putuju lošim cestama i nepristupačnim terenom, postupno ih zahvaća sve veća tjeskoba zbog smrtonosnog tereta. Nakon što Luigi i Bimba poginu kada se njihov kamion zapali, a Jo, ranjen, umre od gangrene, Mario jedini dođe do odredišta. Na povratku, opušten, izgubi kotrolu nad vozilom.

Nagrađen Grand Prixom u Cannesu 1953., film je vrhunski psihološki pustolovni triler prožet egzistencijalističkim kontekstom fabule. Precizna mizanscena i čvrsta narativna struktura usredotočene su na gradnju napetosti (pokušaj prijevoza tereta potpuno zaokuplja gledateljevu pozornost) i psihol. analizu karaktera u kriznoj situaciji. Tomu pridonose dinamična montažna rješenja, zv. podloga, dramatski naglasci u karakterizaciji i odnosima među likovima (sukobi, tenzije) te dojmljivo dočarano ozračje tjeskobe i gotovo neprestane opasnosti (fotografija naglašava oporost krajolika kao pozadine brutalnih zbivanja). Simboličkim detaljima Clouzot koncipira fabulu filma kao metaforu o ljudskoj egzistenciji – usprkos profesionalnoj solidarnosti protagonista suočenih sa smrtnom opasnošću, njihov je pokušaj fatalistički beznadan (u tom smislu simboliziran uvodnim kadrom borbe zatvorenih pčela). Očajnička egzistencija protagonista, čije se filozofsko opravdanje nalazi jedino u mogućnosti samopotvrđivanja, uokvirena je škrtim (izbjegavanje egzotike), ali oštrim soc. kontekstom (bijeda polukolonijalne zemlje), zbog čega je film tumačen i kao komentar (jednim svojim slojem) ekonomskog izrabljivanja latinoameričkih zemalja od strane američkih multinacionalnih tvrtki.

B. Kragić

(tekst preuzet sa: Filmski leksikon Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža)

Organizer

GKMM
Phone:
+38521685000

Venue

Središnja knjižnica – Multimedijalne dvorane
Ulica slobode 2
Split, Dalmatia 21000 Croatia (Local Name: Hrvatska)
+ Google Map
Phone:
021 685 027
Website:
http://www.gkmm.hr/odjeli-sredisnje-knjiznice/multimedijalne-dvorane-cjenik-i-tehnicki-podaci/