Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Pjesničko-glazbena večer „Modra rijeka” posvećena Maku Dizdaru u suradnji s Dramskim studijom Ilirik

ožujak 17 @ 18:00 - 20:00

Pjesničko-glazbena večer „Modra rijeka” posvećena Maku Dizdaru u suradnji s Dramskim studijom Ilirik, ususret obilježavanju 100. godišnjice pjesnikova rođenja.
U programu sudjeluju: Rubina Sarajlić, akademska glumica; mješoviti zbor Kulturnog društva Bošnjaka „Preporod” iz Splita i prof. Silvana Dragun.

 

Program:
– Pjesnički recital Rubine Sarajlić iz nekoliko Dizdarevih zbirki poezije
– Dvije epizode kratkog dokumentarnog serijala „Poetski teatar” književnika Abdulaha Sidrana posvećene književnom stvaralaštvu Maka Dizdara
– Filozofsko-književni osvrt prof. Silvane Dragun o Dizdarovom stvaralaštvu
– Nekoliko biografskih crtica iz života pjesnika prema knjizi „Mak Dizdar” njegova sina Maje Dizdara

U glazbenom dijelu programa publika će se prisjetiti „Modre rijeke” u rock aranžmanu legendarne grupe Indexi (1978.), nekoliko etno jazz skladbi i nekoliko najpopularnijih sevdalinki u izvođenju mješovitog zbora Kulturnog društva Bošnjaka „Preporod” iz Splita.

Dizdar, Mak (Mehmedalija), hrvatski i bošnjački pjesnik (Stolac, 17. X. 1917  Sarajevo, 14. VII. 1971). Završio gimnaziju u Sarajevu. Radio kao novinar, službenik i urednik u novinstvu i nakladništvu, od 1952. bio profesionalni pisac. Pisao je pjesme, drame, prikaze i eseje. Priredio je nekoliko zbornika pučkoga pjesništva, starih bosanskih tekstova i antologija.

Prva (cenzurirana) zbirka Vidovopoljska noć (1936), pod utjecajem A. B. Šimića, T. Ujevića i H. Hume, socijalno je intonirana. Erotizam i nadrealistička slikovnost obilježje su ljubavne pjesme u Plivačici (1954) i zbirci Koljena za Madonu (1963), koju karakterizira prigušeni istočnjački misticizam i melankoličan odjek sevdalinki te ljubav ujevićevski uzdignuta na razinu apsoluta. Prostor i motiv kruga zadobivaju simboličko značenje i u zbirci Okrutnosti kruga (1960), gdje egzaltirana slika svijeta i beskraja (Pustinja) ustupa mjesto dualističkomu viđenju po uzoru na bosanske patarene. U zbirkama Povratak (1958), Minijature (1965) i Ostrva (1966) Dizdar je sažeo svoje stvaralaštvo u znaku dualističke slike svijeta i potrage za smislom, a umjetnički vrhunac dosegnuo je u Kamenom spavaču (1966). Baladičnim tonom mitskoga pjevača Dizdar govori o srednjovjekovnoj patarenskoj Bosni, o tragičnoj sudbini njezina čovjeka (Zapis o zemlji, Gorčin), o svevremenskoj ljubavi (Kosara), vjeri i sumnji. Poruke sa stećaka pjesniku su samo povod za umjetničko razjašnjavanje nekih bitnih pitanja čovjekova opstanka te poprimaju opća značenja, a emblematski Kameni spavač sveopću simboliku. Pjesma Modra rijeka simbolički označava Dizdarovo uvijek prisutno shvaćanje etičkog smisla pjesničkoga čina. Dizdarov govor temelji se na arhaizmima i tradicionalnim oblicima ponavljanja. Stih mu je eliptičan a stil narativan i gnomičan s odrazima usmenoga i adžamijskog pjesništva. Koristio se jezičnim blagom pučkih molitva, tužbalica, bugaršćica, pitalica, bajalica, brojalica, legendi i predaja te bio opčinjen igrivošću i magijom anonimnoga pučkog pjevača, njegovim govornim formulama, motivima i likovima iz pučkih priča, a koristio se i biblijskim motivima.

Zanimanjem za baštinu Dizdar se uklopio u pjesništvo krugovaške generacije. Ušavši u hrvatsku književnost »vlastitom voljom i javno očitovanom odlukom« (D. Jelčić), zastupljen je u svim antologijama hrvatskoga pjesništva.

Details

Date:
ožujak 17
Time:
18:00 - 20:00
Event Categories:
,
Event Tags:
,

Organizer

GKMM
Phone:
+38521685000

Venue

GKMM – Središnja knjižnica, Multimedijalne dvorane
Ulica slobode 2

Split, Dalmatia 21000 Croatia (Local Name: Hrvatska)
+ Google Map
Phone:
021 685 027
Website:
http://www.gkmm.hr/odjeli-sredisnje-knjiznice/multimedijalne-dvorane-cjenik-i-tehnicki-podaci/