Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Roberto Rossellini „Put u Italiju“ (Viaggio in Italia) (1954, 84 min), edukativna projekcija filma

veljača 8, 2016 @ 18:00 - 20:00

Putovanje u Italiju (Viaggio in Italia, 1954), Italija, c/b, 84 min (engl. verzija)/81 min (tal. verzija), Sveva Film/Junior Film/Italia Film
Redatelj: Roberto Rossellini
Scenarij: Vitaliano Brancati, R. Rossellini
Direktor fotografije: Enzo Serafin
Glazba: Renzo Rossellini
Uloge: Ingrid Bergman (Katherine Joyce), George Sanders (Alexander Joyce), Marie Mauban (Marie), Tony La Penna (Tony Burton), Natalia Rai (Natalia Burton), Anna Proclemer (prostitutka).

Engleski bračni par, Katherine i Alexander Joyce, dolaze u Napulj da prodaju vilu koje su naslijedili od preminulog strica Homera. Nakon ručka s Homerovim menadžerom Tonyjem i njegovom suprugom, Joyceovi razgovaraju na balkonu. Sutradan Katherine sama posjećuje nacionalni muzej, a dan poslije odlaze zajedno na jednu zabavu poslije koje se posvade zbog Alexanderove ljubomore. Dan poslije Alexander odlazi na Capri, a Katherine posjećuje iskopine. Nakon nove svađe odlučuju se razvesti.

S referencama na J. W. Goethea (naslov aludira na njegov putopis) i J. Joycea (film je temeljno varijacija odn. nastavak Joyceove pripovijetke Mrtvi), Rossellini suočava protagoniste bez dubljih poveznica s prošlošću i prirodom s mitskim izvorima mediteranske kulture, iskazanima slikama smrti odn. povezanosti života i smrti. Razradivši epizodičnu naraciju i prosede dugih kadrova oslonjenih na vožnje i panorame, uz izbjegavanje postupka plan–protuplan, redatelj neprestano varira odnose pokreta i mirovanja, živog i mrtvog te motiv sraza dvaju mentaliteta kroz slijed individualnih kratkih putovanja Katherine i Alexa. Junakinjine frustracije naglašene su njezinim viđenjima golih kipova, slika ljubavnika i trudnica, a kontrastiranje bračne sterilnosti i nezadovoljstva protagonista s osjećajem žudnje povezane sa smrću doseže vrhunac njihovim prisustvovanjem otkriću kostura zagrljenih ljubavnika u Pompejima. Do simboličkog prepoznavanja te pomirenja protagonista dolazi za vjerske procesije što film čini i paradigmatskim primjerom moralističkih religioznih tendencija, karakterističnih za Rossellinijevo stvaralaštvo, a i svjetski film potkraj 1940-ih i poč. 1950-ih. Intrigantan i kao djelo koje razrađuje dekonstrukciju slike tipične holivudske zvijezde koju su Rossellini i Ingrid Bergman započeli u svojem prvom zajedničkom filmu Stromboli, film je talijanska marksistička kritika napala kao definitivan dokaz redateljeva napuštanja neorealističkih obrazaca, a stoga i kreativnog pada. Francuska autorska kritika proglasila ga je međutim redateljevim remek-djelom (kritičari časopisa Cahiers du Cinéma izabrali su ga 1958. među 12 najboljih filmova svih vremena), štoviše i prvim modernim filmom, takvim u kojima zaplet i lik nisu jedine ili ključne determinante sadržaja film. slike, što je vidljivo u oslobađanju pokreta kamere i vizure od pokreta i gledanja protagonista, a što posebno naglašava i sam završetak u kojem se kamera s protagonista okreće prikazu ljudi u procesiji, kao iskazu redateljevih trajnih preokupacija realizmom, nepriređenošću ali i „produljenjem vremena“.

B. Kragić

(izvor: Filmska enciklopedija Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža)

Details

Date:
veljača 8, 2016
Time:
18:00 - 20:00
Event Categories:
,
Event Tags:
, ,

Organizer

GKMM – Odjel multimedije
Phone:
+38521 685 024
Email:
sredisnjica-multimedija@gkmm.hr
Website:
http://www.gkmm.hr/wordpress/?page_id=1588

Venue

Središnja knjižnica
Slobode 2
Split, 21000 Croatia (Local Name: Hrvatska)
+ Google Map
Phone:
021685000
Website:
www.gkmm.hr