Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Stanley Kubrick „Pljačka” (The Killing) (1955, 85 min), edukativna projekcija filma

ožujak 23, 2016 @ 18:00 - 19:40

„Pljačka”, snažan kriminalistički film noir o uzaludnom zločinačkom trudu, prvi je naslov koji je Stanley Kubrick 1956. godine snimio u novoutemeljenoj producentskoj kući s J. B. Harrisom kao partnerom i prvi njegov zanačajniji uspjeh. Riječ je o izvrsnom niskobudžetnom radu, čvrste priče i dojmljiva ozračja, koji je privukao pozornost publike i postigao solidan komercijalni rezultat te najavio veličinu autorova dara…
Johnny Clay (Sterling Hayden) je iskusni kriminalac koji okuplja ekipu vrhunskih profesionalaca da bi izveo milijunsku pljačku kladionice što će mu osigurati “povlačenje iz posla” i miran nastavak života. Iako je svaki detalj pozorno planiran i organiziran, već od prvoga trenutka neke stvari počinju izmicati nadzoru. Najprije cijelu priču slučajno saznaje pohlepna žena (M. Windsor) najslabijega sudionika, blagajnika Georgea Peattyja (E. Cook Jr.), a zatim niz nesretnih slučajnosti besprijekorno smišljen pothvat pretvara u konačnu katastrofu…

Besprijekorno izveden dramaturški postupak kronološkoga građenja napete priče s namjernim asinkronitetom potvrđuje da Kubrickova kasnija remek djela, od Lolite i Doktora Strangelovea pa do 2001: Odiseje u svemiru i Paklene naranče, nisu plod slučajnih nadahnuća već majstorskoga vladanja izričajem i besprijekorna umijeća strpljiva sklapanja malenih i naizgled nevažnih djelića u čvrstu konstrukciju.

Izvrsnoga suradnika Kubrick je imao u arhetipskom junaku američke B-produkcije, moćnome Sterlingu Haydenu, na čelu vrsnoga glumačkoga sastava. Klasik kriminalističkoga žanra koji se i danas gleda s jednakim užitkom i uzbuđenjem kao i u vrijeme nastanka otprije pola stoljeća.

(izvor: moj TV)

O autoru:
Stanley Kubrick,
američki redatelj (New York, 1928 – Harpenden, Hertfordshire, Velika Britanija, 1999).
Od 1944. fotograf časopisa Look. Već prvim kratkometražnim dokumentarnim filmovima, Dan borbe i Leteći padre (oba 1950), demonstrira karakterističan pristup stvaranju djela: sam ih režira, piše, snima i montira. Rani se igrani filmovi, Strah i žudnja (1953) i Poljubac ubojice (1955), iako snimljeni s minimalnim budžetom, odlikuju prepoznatljivim vizualnim stilom jakih kontrasta, strogih kompozicija i preciznosti raskadriranja, dok Pljačka (1956), pomnom organizacijom akronološkog pripovijedanja potpuno ostvaruje Pudovkinovo načelo da film mora biti sklopljen, a ne snimljen (Pudovkinovu je Filmsku tehniku K. nazvao »najinstruktivnijom knjigom o estetici filma«). S izuzetkom Spartaka (1960), na kojemu ga je angažirao Kirk Douglas, na svim daljnjim projektima ima potpunu kontrolu. Raznovrsnost fabule i motiva pojedinih ostvarenja uravnotežuje iznimna konzistentnost vizualnog predstavljanja: stroge klasicističke kompozicije naglašenih dubinskih perspektiva, koje određuju likove mizanscenskim razmještajem, simetrična organizacija vremena i prostora u proturječne, ali komplementarne cjeline, naglašena uloga glazbe u strukturiranju cjeline. Različiti se postupci također rabe po načelu supostavljanja – statičnih kadrova i rezova dugim vožnjama, geometrijskoga kadriranja snimanju iz ruke, dubinskih kompozicija plošnima, naturalističke uporabe boje impresionističkoj, što se katkad proširuje i na odnos među pojedinim filmovima koji se međusobno nadopunjuju i komentiraju tvoreći harmonične cjeline i neprestano upućujući na složen suodnos oblika i značenja. Središnje zanimanje Kubrickova opusa jest potreba za »tvorbom kompleksnih produžetaka čovjekovih nagonskih i psiholoških danosti kroz različite kulturne, tehnološke i estetske oblike« (H. Feldman). Nastojeći uspostaviti kontrolu nad vlastitom sudbinom, Kubrickovi se protagonisti suočavaju s društvenim, psihološkim i fizikalnim sustavima koji im takvo nastojanje uopće omogućuju: asimetričan odnos zapovjedi i izvršenja u sklopu vojne hijerarhije neraskidivo povezuje pojedinca i instituciju (Staze slave, 1957), projekcije seksualnih fantazija pretvaraju žudnju u ovisnost (Lolita, 1962), agresivnost i destruktivni nagoni nezaustavljivo vode totalnom uništenju (→ Dr. Strangelove), ovladavanje vremensko-prostornim kontinuumom moguće je samo stapanjem s njim (→ 2001: Odiseja u svemiru), nasilno odbijanje normi vodi u potpunu podređenost psihičkog kondicioniranja (→ Paklena naranča), obličja manifestacije društvene ambicije, koja omogućuju uspon, uzrokuju i pad (→ Barry Lyndon), uzgoj kreativne psihoze aktivira psihotične reakcije i ubilačke nagone (→ Isijavanje), nemilosrdan režim vojničke obuke vodi u kaos rata (Full Metal Jacket, 1987), a svjesno usmjeravanje rada sna dovodi do podređivanja podsvjesnom (Oči širom zatvorene, 1999). Minuciozna vremenska i prostorna organizacija, kao i pozornost posvećena svakom pojedinom detalju, pruža gledateljima pouzdanost referentnog okvira, naglašavajući istodobno upravo tom strukturiranošću vlastitu kontingentnost unutar svijeta koji nastoji opisati i upućujući na provizornost uspostavljene perspektive. Formalno majstorstvo oblikovanja dodatno naglašava trenutak sistemske pogreške, kao što česta upotreba širokokutnog objektiva, koji širi prostor i hipertrofira perspektivu, naglašava šok izmjene vizure montažnim rezom, pretvarajući film. oblik u film. značenje.

T. Brlek

(izvor: Filmski leksikon Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža)

Details

Date:
ožujak 23, 2016
Time:
18:00 - 19:40
Event Categories:
,
Event Tags:
, ,

Organizer

GKMM – Odjel multimedije
Phone:
+38521 685 024
Email:
sredisnjica-multimedija@gkmm.hr
Website:
http://www.gkmm.hr/wordpress/?page_id=1588

Venue

Središnja knjižnica – Multimedijalne dvorane
Ulica slobode 2
Split, Dalmatia 21000 Croatia (Local Name: Hrvatska)
+ Google Map
Phone:
021 685 027
Website:
http://www.gkmm.hr/odjeli-sredisnje-knjiznice/multimedijalne-dvorane-cjenik-i-tehnicki-podaci/