Izložba fotografija Pomorske škole “Brodovi kroz povijest” u Središnjoj knjižnici GKMM

Izložba traje do 15. listopada 2017.

Izložbu organizirala:
Maglica Plejić, prof.

Sudjelovali u organizaciji:
Marina Bibić, prof.
Mirela Žižić, prof.
Toni Horvatić, prof.
Nikola Radovani

1. PRIKAZ BRODA NA ULOMKU IZ GRAPČEVE ŠPILJE NA HVARU
Ulomak keramike koji ima urezan motiv broda smatra se najstarijim europskim prikazom broda. Datira se oko 3 000 godina prije Krista.
2. ILIRSKA LIBURNA
Liburna, brod istoimenog ilirskog plemena kojeg će preuzeti Rimljani, bio je korišten diljem Mediterana kao važan ratni brod. Imala je od 10 do 50 veslača, a uz njih se na brodu nalazilo 30 do 50 mornara.
3. RIMSKA BIREMA
Plovilo koje po svemu sudeći vuče podrijetlo od Feničana. Koristili su ga Grci a potom i Rimljani. Mogao je služiti kao trgovački i kao ratni brod. Imao je dva para vesala na svakoj strani.
4. OMIŠKI GUSARSKI
U Omišu gradu smještenom na ušću rijeke Cetine, tijekom 12. I 13. Stoljeća vladali su knezovi Kačići, koji su bili na čelu omiških gusara. Omiški gusari su vodili napade na trgovačke brodove. Sve su to bili povodi za učestale ratove te sklapanje sporazuma, koji su često završavali plaćanjem danka Omišanima za mirnu plovidbu.
Omiški gusari su koristili brodove na vesla, omiške strijele, odličnih karakteristika. Jedna od najvažnijih bila je plitki gaz koji im je omogućavao brzu pokretljivost a isto tako i učinkovito povlačenje u korito rijeke Cetine, u slučaju opasnosti. U 15. I 16. stoljeću počinju koristiti i male i velike leute za gusarenje. Primjer takvog broda je maketa u fundusu HPMS.
5. VICTORY
Victory je porinut 1737. Kao što je običaj u britanskoj mornarici, admiralski brod koji ga je zamijenio 1765., dobio je isto ime, a na njemu je Nelson zapovijedao bitkom kod Trafalgara 1805. HMS Victory potonuo je 1744. godine, zahvaćen olujom dok se vraćao iz Španjolske. Stradalo je svih 1.150 mornara na brodu. Njegova je olupina pronađena gotovo 100 km od mjesta na kojem se vjerovalo da je potonuo – grebena Casquets nedaleko od Kanalskih otoka.
6. KON- TIKI
Kon Tiki, splav kojom je norveški znanstvenik i istraživač Thor Heyerdahl 1947. s 5 sudrugova (Norvežanima Knutom Hauglandom, Erikom Hesselbergom, Torsteinom Raabyjem i Hermanom Watzingerom te Šveđaninom Bengtom Danielssonom) otplovio od mjesta Callao u Peruu na zapadnoj obali Južne Amerike do grebena Raroia (arhipelag Tuamotu u Francuskoj Polineziji). Splav je bila izgrađena po uzoru na splavi kojima su se koristili drevni Peruanci. Splav je nazvana po istoimenom božanstvu ili mitskom biću Inka (na jeziku Inka: Sunčev sin). Svrha je ekspedicije bila dokazati da su prastanovnici Južne Amerike mogli naseliti Polineziju slijedeći velike oceanske struje; ekspedicija je trajala 101 dan, tijekom kojih je splav prešla oko 8000 km.
7. DUBROVAČKA KARAKA
U Engleskoj su dugo ostali u sjećanju veliki i čvrsti dubrovački brodovi, galijuni ili karake koji su prevozili velike količine engleske vune a nazivali su ih argosy. Pojam je izveden od talijanskog naziva za Dubrovnik- Ragusa, odnosno dubrovački- aragusa, aragosa, argosy. Taj se naziv počeo upotrebljavati kao opći pojam za velike trgovačke brodove. Spominje ga Shakespeare u djelima „Ukroćena goropadnica“ i „Mletački trgovac“. Dubrovačke su galijune unajmljivali za španjolske ratne pothvate.
8. BARK COCORDIA S.
Jedan od tri barka izgrađena u Splitu sredinom 19. Stoljeća. Brodom je zapovijedao Domenico Kargotić.
9. LEUT
Jedna je to od najstarijih brodica hrvatskog Jadrana. Raširio se diljem naše obale, a s vremenom duljina mu se ustalila između 7 i 12 metara. Naročito se ističe kao ribarski i teretni brod u Dalmaciji u 19. I početkom 20.stoljeća.
10. ROSA DE FONSECA
Prvi putnički brod izrađen za stranu kompaniju u Splitu. Brod izgrađen 1962. Godine za kompaniju iz Rio de Janeira krstario je po Brazilu. Kasnije je nekoliko puta mijenjao ime a svoj put je okončao 1998. Pod imenom Athirah.
11. AMORELLA
Izgrađena u splitskom brodogradilištu 1988.godine i danas je ponos splitske brodogradnje. Brod je izgrađen za finskog naručitelja i još uvijek povezuje Švedsku i Finsku.
12. STENA PARIS
Izgrađen za kompaniju Concordia maritime 2005. godine u Splitu. Jedan je od deset MAX tankera švedske Stene. Riječ je o tankerima izgrađenim po visokim sigurnosnim standardima a od ostalih se razlikuju po većoj zapremnini zbog povećane širine.