„Zastave” izložba Maje Jelušić u Središnjoj knjižnici

Srijeda, 1. ožujka u 18:30 sati u izložbenom prostoru Središnje knjižnice

“Zastave”

Zastave kao simboli, u društvu već stoljećima zauzimaju istaknuto mjesto afirmacije nacija i država, čiji smo brutalnih pokušaja i posljedica (ne)svjesni danas možda više no ikad. U ciklusu “Zastave” umjetnica Maja Jelušić smjelo transformira to nasljeđe simbolike, koje postaje snažan umjetnički medij, proklamacija zaboravljenog, sanjanog ili čak nedostižnog, ali prije svega osobnog.
Zbog svoje neupitne moćne društvene simbolike, umjetnica je tekstile velikih dimenzija (i oblika) isključivo ručno bojanih prirodnih materijala odlučila koristiti kao glavni medij izražavanja, u svom istraživanju neizvjesnosti ali i neupitnosti simbola kulturnog ali i prirodnog krajolika u kojem živi i radi, a to su prije svega otok/grad Hvar i urbano tkivo Splita. Zastave stoga preuzimaju ulogu slikarskog platna, ali u svojstvu neke nove scenografije u čijem središtu je nasljeđe, bilo materijalno ili duhovno.
U slučaju Hvara, to nikako nije sunce i more, već Katedrala kao Majina dugogodišnja (i još uvijek neiscrpna) inspiracija, ali i simbol i veza između ovozemaljskog i onog imaginarnog svijeta onkraj vlastite duhovnosti. Stoga se i na dijelu zastava nalazi i autohtoni dalmatinski crni bor, nekad sveprisutan, a danas potpuno zaboravljen, pa na ovim zastavama ne zrači samo kao simbol spoznaje, već i kao sredstvo dostizanja zvijezda, odnosno snova. Samo su rijetki pozvani na taj put i odabrani življenjem u strpljenju, na što nas podsjeća još jedna Majina zastava, sveprisutna Agava čije cvjetanje katkad valja pričekati i cijelo stoljeće. Vrijedi li čekati? Bez nade i vjere, zasigurno ne.
A u slučaju Splita, i trans-interpretacije kroz poštanski simbol grada (21000), zastava poprima oblik svojevrsne razglednice odaslane u prošlost, na ime djetinjstva ovog grada i mapiranja nekih (mekših) vremena.
Dva tekstilna mozaika, tehnikom klamanja izvedena su poput minjaturnih zastava i “prikovana” u unutar okvira (opet format zastave), gdje su sitni tekstilni uzorci u dvije varijante (crno-bijeloj i kolorističnoj kompoziciji) simboliziraju hvarsku katedralu, čime se dvije autoričine glavne teme ali i tehnike/mediji zatvraju u puni krug.
Od infantilne skribomanije, preko djetinjstva dokumentiranog u dnevnicima, do slikarstva meandriranog poezijom, proizašle su knjige poput poetskog dnevnika “Daj ne daj da” (s ilustracijama Ane Kolege) i baštinske slikovnice za djecu i odrasle “Velike kuće”, do posljednje “Crtice iz sna” – knjige koja egzistira isključivo kao umjetnički objekt.
Fotografije, skice i slike upotpunjuju izložbu odnosno prezentiraju dio radova Galerije Hvaroom koja u Gradu Hvaru radi već 17 godina.

Filip Bubalo

Maja Jelušić
1976. rođena u Splitu.

Obrazovanje
1994. srednja kulturno-umjetnička škola u Splitu
1999. diploma iz tekstilnog dizajna na Tekstilno tehnološkom Fakultetu u Zagrebu
2000. dodiplomski studij muzeologije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, trenutno u statusu apsolventice

Izložbe
2001. Hvaroom, galerija Amarcord,Brežice, Slovenija
2002. Katedrala, galerija Po bota, Split
2003. Slikovnica, Skladište mladih, Mochvara, Zagreb grupna izložba,
2009. Katedrala 2, galerija Sv.Jerolim, Stari Grad, Hvar
2010. Katedrala 2, Zvijezda mora, Hvar
2012. Brokenships design, izložba natječajnih radova, HDD, Zagreb grupna izložba
2012. Katedrala 5, Alliance francaise, Split
2013. Book art object, National library of Serbia, Belgrade, grupna izložba
2013. Biennale mozaika Rijeka, grupna izložba i gostovanje u Puli, Zagrebu i Splitu
2014. The Silence of loneliness, Art Center Gallery Tainan, Taiwan, grupna izložba
2014. Split art friendly city, Galerija Muzeja grada Splita, grupna izložba
2015. Ljubav je… stara Gradska vijećnica, Split, grupna izložba
2015. Katedrala X & 15 godina galerije Hvaroom, Galerija Muzeja grada Splita, samostalna izložba
2016. Katedrala X & more, Muzeja hvarske baštine, Stella Mare, samostalna izložba

Izložba ostaje otvorena do četvrtka, 23. ožujka 2017.

Katalog izložbe